Kaixo lagunak, zer moduz? Ni pixkatxo bat liatuta nago, bihar IKT-ko aurkezpena daukat eta ostiralean Komunikazio gaitasuneko azterketa daukat, gainera nahiko saila iruditzen zait.
Gaur aurreko egunean bezala, pasaden urteko portfoliotik berrezkuratutako informazioa utziko dizuet, oso interesgarria iruditzen zait.
Alde
batetik, garrantzitsua da haurra azterketengatik bakarrik ez sailkatzea;
betidanik nota onak ateratzen zituztenak klaseko azkarrenak ziren, berriz, nota
baxuak ateratzen zituztenak “tontoak” edo hain azkarrak ez bezala sailkatzen
zitzaien. Hori dela medio teoria hau garrantzitsua dela uste dut, zeren eta
pertsona guztiak ezin dira irakasgai guztietan onak izan behar eta hori ez du
esan nahi ikasteko ahalmen gutxiago ez daukatenik.
Beste
aldetik, aipatzekoa da, jende guztia ez duela balio karrera bat ikasteko baina
agian adimen musikal handia daukate eta musika kritikoak edo musikariak izan
daitezke edo ondo margotzen duen pertsona batek, margolaria izatea.
Laburbilduz,
teoria honekin lehenbizi azaldu dudan sailkapen horretan ez erortzeko balio du
eta pertsona guztiak desberdinak garenez batzuk zerbaitetan onak izan daitezke
eta beste batzuk beste batea. Guztiok unibertsitatera joango bagina zer egingo
genuen iturginik gabe?.

Adimen
bakarra ez dugula esan zuen 8 baizik.
Zientzia desberdinetan paradigma desberdinak daude, psikologian
paradigma bat dago adimen bakarra dugula. Pertsona inteligente bat, arazo bati
irtenbide azkarra bilatzea da.
Indarrean dagoen paradigma hurrengoa da;
adimena bakarra da eta neurgarria da test baten bitartez. Baina testak oso
kritikatuak daude.
Howard
Gardner esan zuen inteligentzia “arazo bati irtenbidea bilatzea, kultura jakin
batean “dela. Honek aztertu zituen buruan izandako arazoak, hau da, istripu
baten ondorioz zerebroan arazoak dituzten pertsonak minduta duten aldea
berreskuratu dezaketela. Gainera burmuina bi aldetan zatiturik daukagu.
Adibidez:
-Pertsona bati asten zaio hitz egiten
baina denborarekin berriz hitz egiten du.
-Taxista izan nahi zuten zenbait
pertsonei burmuineko eskaner bat egin zien
eta azterketarako ikasi ondoren beste bat, eta azken honetan ikusi egin
zuen burmuinaren tamaina handitu egin zela.
Horregatik 8
adimen daudela dio eta erlatiboki independenteak eta garatu ahal direla.
1.
Adimen
linguistikoa.
Hitzak modu eraginkorrean erabiltzeko, gaitasuna da,
ahoz zein idatziz.
Adimen hau itzultzaileak, elebidunak, idazleak,
bertsolariak, kazetariak… daukate.
2.
Adien
matematikoa.
Ikurrak eta
zenbakiak ,era eraginkorrean erabili,
manipulatu, interpretatu, ondorioztatu egitea duen ahalmena da.
Adimen hau fisikoak, kimikoak, matematikariak…
daukate.
3.
Musika adimena.
Forma musikalekiko gaitasun hauek hautematea, musika bereiztea,eraldatzea
eta adieraztea da. Adimen hau bere
baitan hartzen ditu musika-konposizio baten erritmoarekiko, tonuarekiko,
melodiarekiko eta tinbrearekiko sentiberatasuna; hala nola, nota bat
desafinaturik dagoenean jakin,zein musika mota arrakasta gehiago edukiko duen
merkatuan.
Adibidez:
-Trikitixa jotzean musika barruan du baina gero gorputz
atalak eta abiadura ezinbestekoak dira musika ateratzeko.
Adimen hau musikariak daukate.
4.
Gorputz
adimena/adimen kinestesikoa.
Gorputzaren bidez edo atalen bidez arazoak ebazteko
edota sentimenduak adierazteko ahalmena da. Adimen hau trebetasun jakin batzuk
hartzen ditu, hots, koordinazioa, oreka, abiadura, indarra, malgutasuna,
norberak hautemateko gaitasunak…
Adimen hau dantzariak, zirujanoak, diamantea tailatzen
duena, kirolariek etabar daukate.
5.
Adimen
natualista.
Natura ulertzeko, interpretatzeko, manipulatzeko
ahalmena da.
Ahalmen hau meteorologoak, astronomoak, biologoak,
lorazainak, nekazariak… daukate.
6.
Bisual-espaziala.
Espazioa manipulatzeko, sortzeko, ikusteko eta
transformatzeko ahalmena da, baita norbere burua itxuratzeko ahalmena eta
espazioan ondo kokatzea.
Ahalmen hau jostunak, arkitektoak, dekoratzaileak,
marinelak etab daukate.
7.
Pertsonen arteko
adimena/ interpertsonala.
Beste pertsonen sentimenduak, asmoak eta motibazioak
nolakoak diren hautematearen ahalmena
da. Baita pertsona desberdinei nola tratatu eta nola hitz egin.
Adibidez:
Bi anai etxetik
kanpo joan nahi dute asteburua pasatzera. Aita aserre dago (beti bezala gose
denean). Anai bat momentu horretan galdetu egiten dio ia joan daiteke asteburu
pasa eta aitak ezetz esaten dio. Berriz bigarren anaia aitari galdera berbera
egiten dio jan ondoren eta honen erantzuna oraingoan baietza da. Hau esan nahi
du bigarren anaia adimen interpertsonala hobeagoa duela
Adimen hau gehien bat irakasleak,
psikologoak, lider erlijiosoak… daukate.
8.
Pertsona barneko
adimena/intrapertsonala.
Norbera bere burua kontrolatzeko, erabiltzeko eta
ezagutzeko ( norberaren mugak jakin, inpultsoak kontrolatu…) ahalmena da.
Ahalmen hau psikoterapeutek, irakasleak, psikologoak
dute gehien bat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario